خرید قسطی با اسنپ پی خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

بهترین زمان برای مصرف قرص جوشان انرژی زا

بهترین زمان برای مصرف قرص جوشان انرژی زا

بهترین زمان برای مصرف قرص جوشان انرژی زا؛

کاهش سطح انرژی می‌تواند عوارض متعددی مانند خواب زیاد، بی‌حالی و مشکلات دیگر را به همراه داشته باشد. جهت بهبود عملکرد ورزشی خود، بسیاری از ورزشکاران از منابع انرژی مناسب استفاده می‌کنند. این منابع انرژی کمک می‌کنند تا سطح انرژی بالا باقی بماند و عملکرد بدن بهبود یابد. علاوه بر این، مکمل‌های انرژی‌زا دارای خصوصیات و ویژگی‌های مختلفی هستند و تنها جهت افزایش انرژی استفاده نمی‌شوند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • منظور از مواد انرژی زا چیست؟
  • قرص جوشان انرژی زا چیست؟
  • ویژگی‌های قرص جوشان‌ انرژی زا
  • چگونگی مصرف قرص جوشان
  • قرص جوشان را با آب سرد یا آب گرم بخوریم؟
  • بررسی عوارض مصرف قرص جوشان انرژی زا
  • بهترین زمان برای مصرف قرص جوشان
  • سخن پایانی

منظور از مواد انرژی زا چیست؟

سوخت بدن جهت تأمین انرژی از طریق مصرف غذاها تأمین می‌شود، اما در برخی موارد، به دلیل فعالیت‌های روزانه و یا ورزش، سطح انرژی برای بدن کافی نیست. در این شرایط، ممکن است فکر نوشیدن قهوه برای پرانرژی شدن و انجام ورزش به ذهن بیاید. برتری قهوه در این موضوع به دلیل حضور کافئین بالای آن است که به ورزشکاران کمک می‌کند تا عملکرد ورزشی خود را تا حدودی بهبود ببخشند. با این حال، مصرف بیش از حد کافئین ممنوع شده است و به عنوان دوپینگ شناخته می‌شود. کمیته بین‌المللی المپیک حداکثر میزان مصرف کافئین را مشخص نمود و توصیه می‌کند از مصرف بیش از این حد خودداری شود.

منظور از مواد انرژی زا چیست؟

قرص جوشان انرژی زا چیست؟

روش‌های مختلفی برای تأمین انرژی در بدن وجود دارد. یکی از این روش‌ها، مصرف قرص‌های جوشان انرژی زا است که به عنوان یک نوع مکمل غذایی در دسته مکمل‌های انرژی زا قرار می‌گیرند. این قرص‌ها، به ورزشکاران کمک می‌کنند تا انرژی لازم جهت انجام ورزش بیشتری داشته باشند و به دلیل حضور کافئین در آن‌ها، موجب افزایش انرژی شده و برای ورزشکاران بسیار مفید هستند. به طور معمول، برای مصرف این قرص‌ها، یک قرص در نصف لیوان آب حل کرده و میل می‌شود. البته، ورزشکاران می‌توانند این قرص‌ها را نیم ساعت قبل از شروع تمرین نیز مصرف کنند.

ویژگی‌های قرص جوشان‌ انرژی زا

در ادامه به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌ها و خواص قرص جوشان انرژی زا خواهیم پرداخت:

  1. کمک به افزایش انرژی
  2. موثر در کاهش خستگی
  3. کمک به افزایش سطح هوشیاری
  4. موثر در رفع خواب آلودگی شدید
  5. افزایش تمرکز برای انجام برخی از امور
  6. تامین انرژی مورد نیاز جهت انجام امور مختلف

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی را نیز مطالعه نمایید.

چگونگی مصرف قرص جوشان

جهت مصرف قرص جوشان انرژی زا، میبایست یک عدد قرص یا دوز مناسب را در یک لیوان آب حل کرده و صبر کنید تا قرص به طور کامل حل شود. سپس می‌توانید محلول را میل کنید. لازم به ذکر است که نباید این نوع قرص را بشکنید یا مثل قرص معمولی بلعیده و قورت دهید. در صورتی که هرگونه سوالی در مورد چگونگی مصرف قرص دارید، بهتر است با یک متخصص یا داروساز مشورت کنید.

قرص جوشان را با آب سرد یا آب گرم بخوریم؟

وقتی قرص جوشان ویتامین را درون یک لیوان آب می‌اندازید، قرص در اثر واکنش‌های شیمیایی، ویتامین‌های محلول را با مقداری گاز کربن دی‌اکسید از خود آزاد می‌کند. در حقیقت گرما موجب حرکت بیشتر مولکول‌ها می‌شود و در نتیجه حل کردن قرص در آب گرم به فرایند حل شدن قرص شدت می‌دهد، اما در عین حال می‌تواند کربن دی‌اکسید بیشتری تولید کند. به همین دلیل بهتر است جهت مصرف قرص جوشان، از آب سرد یا مطابق به دمای محیط استفاده کنید.

در ضمن، نوشیدن آب و مایعات سرد باعث ایجاد حساسیت‌های گوارشی می‌شود. به همین دلیل بهتر است اجازه دهید که دمای آن از سرما خارج شود و به دمای محیط برسد. سپس قرص جوشان ویتامین را در آن حل نمایید.

بررسی عوارض مصرف قرص جوشان انرژی زا

هر ماده‌ای ممکن است همزمان خواص مفید و مضراتی را داشته باشد. به عنوان مثال، کافئین خواص ضد اکسیدانی و ضد سرطانی دارد و می‌تواند موجب افزایش سطح انرژی شود. اما مصرف زیاد کافئین می‌تواند منجر به مشکلاتی از قبیل مشکلات قلبی، استرس، بی‌خوابی، بی‌قراری، سوزش معده و تهوع شود.

 به علاوه، مواد محرک موجود در نوشیدنی‌های انرژی زا می‌توانند فشار خون و ضربان قلب را بالا ببرند‌ که در حین فعالیت‌های ورزشی شدید و سنگین باعث افزایش خطر عوارض قلبی و عروقی مانند بی‌نظمی در ضربان قلب، ایست قلبی ناگهانی و سکته‌های قلبی و مغزی شوند.

بهترین زمان برای مصرف قرص جوشان

بهترین زمان برای مصرف قرص جوشان

در صورتی کخ قرص جوشانی که مصرف می‌کنید، حاوی ویتامین C یا کلسیم است، بهتر است آن را پایان روز مصرف نکنید؛ چرا که در این صورت این مواد ممکن است موجب اختلال در خواب شوند. همچنین، بهتر است این قرص‌ها را با معده خالی مصرف ننمایید؛ زیرا برخی از ویتامین‌ها محلول در چربی هستند و میبایست پس از غذا مصرف شوند تا بهترین تاثیر را داشته باشند.

سخن پایانی

مشکل کمبود انرژی می‌تواند به علت بیماری‌ها و شرایط خاصی در بدن رخ دهد. بسیاری از افراد با کمبود انرژی روبرو هستند و این مسئله می‌تواند تمرکز آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. جهت بالا بردن سطح انرژی بدن، از روش‌های متعددی استفاده می‌شود. یکی از توصیه‌ها، مصرف قهوه و چای است؛ زیرا این نوشیدنی‌ها دارای کافئین هستند که می‌توانند انرژی لازم را فراهم کنند. همچنین قرص‌های جوشان افزایش انرژی به وفور در داروخانه‌ها یافت می‌شوند که موجب افزایش انرژی می‌شود.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید