کد تخفیف کد تخفیف
دانستنی های پزشکی اخبار

روش‌های کنترل کم‌کاری تیروئید با مصرف آجیل

روش‌های کنترل کم‌کاری تیروئید با مصرف آجیل

روش‌های کنترل کم‌کاری تیروئید با مصرف آجیل؛ اخیراً، کم‌کاری تیروئید به عنوان یکی از بیماری‌های رایج شناخته شده است. پزشکان در سراسر جهان، به‌جز تجویز داروها، برخی مواد غذایی مانند آجیل‌های مختلف را نیز جهت کمک به درمان این بیماری توصیه می‌کنند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • کم کاری تیروئید چیست؟
  • مهمترین نشانه‌های کم کاری تیروئید
  • معرفی بهترین آجیل جهت درمان کم کاری تیروئید
  • آیا کشمش در درمان کم کاری تیروئید نقش دارد؟
  • نحوه درست مصرف آجیل برای کم کاری تیروئید
  • سخن پایانی

کم کاری تیروئید چیست؟

غده تیروئید، که در قسمت جلوی گردن و حلق واقع شده است، از مهم‌ترین غدد بدن است و متابولیسم بدن را کنترل می‌کند. متابولیسم فرایندی است که غذای مصرفی را به انرژی برای بدن تبدیل می‌کند. برای  کمک به حفظ سلامت بدن، فعالیت صحیح این غده بسیار حیاتی است؛ چرا که انرژی حاصل از غذا برای بدن ضروری است. دو هورمون به نام‌های تری‌یودوتیرونین و تیروکسین که توسط غده تیروئید تولید می‌شوند، متابولیسم بدن را کنترل می‌کنند. کم‌کاری تیروئید به معنای کاهش تولید انرژی توسط این غده است و ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود که منجر به بیماری و کاهش سلامت بدن می‌شود.

مهمترین نشانه‌های کم کاری تیروئید

کاهش فعالیت تیروئید موجب ظهور علائم مختلفی در بدن می‌شود. چند نمونه از این علائم شامل: خشکی ناگهانی پوست، بالا رفتن وزن، افزایش سطح کلسترول خون، ابتلا به یبوست، ضعف و درد عضلانی، بزرگ شدن غده تیروئید، کاهش ضخامت موها و احساس خستگی مداوم می‌باشند.

معرفی بهترین آجیل جهت درمان کم کاری تیروئید

برای درمان کم‌کاری تیروئید، علاوه بر درمان دارویی تحت نظر پزشک، می‌توان از مواد غذایی طبیعی و طب سنتی نیز بهره برد. یکی از بهترین نوع مواد غذایی برای کمک به درمان این بیماری، آجیل‌ها هستند. در ادامه به بررسی بهترین مغزها برای کمک به درمان تیروئید خواهیم پرداخت:

  • گردو 

گردو منبع سرشار سلنیوم است و مصرف آن به میزان مناسب، سبب تقویت عملکرد تیروئید می‌شود.با توجه به آزمایشات پزشکی، تراکم سلنیوم در غده تیروئید بیشتر از سایر اعضای بدن است و این ماده با ارزش نقش مهمی در سنتز هورمون‌های موثر در متابولیسم بدن دارد.  همچنین، مغز گردو باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود و در نتیجه مصرف گردو به میزان مناسب، می‌تواند در کاهش التهاب غده تیروئید نیز ایفای نقش کند. 

با این حال، در صورت داشتن علائم کم‌کاری تیروئید، باید حتما به پزشک مراجعه کرده و به رژیم غذایی مخصوص برای درمان این بیماری توجه کرد و از استفاده از گردو به عنوان یکی از مواد غذایی مفید برای تقویت تیروئید، با پزشک خود مشورت نمایید.

  • بادام هندی 

بادام هندی نیز، همانند بادام گردو، دارای مقدار زیادی سلنیوم است. از آنجا که سلنیوم تأثیر قابل توجهی بر عملکرد غده تیروئید دارد، می‌توانید بادام هندی را به همراه بادام درختی، پسته و فندق مصرف کنید. استفاده از این نوع آجیل های خوشمزه می‌تواند به تقویت عملکرد غده تیروئید و افزایش تأثیر درمانی کم کاری تیروئید در بیماران مبتلا به این اختلال کمک کند.

  • فندق

فندق یکی از منابع غنی سلنیوم است که تأثیر قابل توجهی بر عملکرد غده تیروئید دارد، مانند عنصر ید. به لطف وجود این ماده مغذی، فندق را می‌توان به عنوان یک آجیل مناسب برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید معرفی کرد. با این حال، توصیه می‌شود فندق را به همراه داروهای تخصصی پزشک مصرف کنید و مقدار مصرف آن را به دقت محاسبه کنید؛چرا که مصرف زیاد این آجیل ممکن است منجر به عوارض جانبی شود.

  • بادام زمینی

بادام زمینی باعث کاهش جذب ید در بدن می‌شود. به دلیل اینکه ید مهمترین عنصر برای سلامت غده تیروئید و جذب انرژی در بدن است،  در صورت ابتلا به کم‌کاری تیروئید، توصیه می‌شود از مصرف بادام زمینی و مشتقات آن خودداری کنید. برعکس، بادام زمینی یکی از آجیل‌هایی است که برای درمان و کاهش عوارض بیماری پرکاری تیروئید باید استفاده شود.

  • پسته

پسته حاوی ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که می‌توانند به طور قابل توجهی التهابات بدن و غده تیروئید را کاهش دهند. با این حال، پسته منبع غنی ید نیست، اما می‌توان آن را به عنوان یک تکمیل درمانی جهت تامین ید مورد نیاز بدن در کنار داروهای تجویز شده توسط پزشک مصرف کرد. همچنین، حضور سلنیوم در پسته می‌تواند بسیار موثر در بهبود کم‌کاری تیروئید ناشی از کمبود این عنصر در بدن باشد.

آیا کشمش در درمان کم کاری تیروئید نقش دارد؟

کشمش نیز یک منبع مناسب برای کم کاری تیروئید است؛ چرا که دارای حجم بالایی از سلنیوم است که به بهبود عملکرد غده تیروئید کمک می‌کند. مصرف روزانه تعداد کافی کشمش، بهبود کم کاری تیروئید را تسریع می‌کند و همچنین به افزایش انرژی فرد کمک می‌کند. 

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله تأثیر تنظیم هورمون‌ها بر زیبایی و سلامتی بدن را نیز مطالعه نمایید.

نحوه درست مصرف آجیل برای کم کاری تیروئید

بسیاری از افراد آجیل و مغزیجات را به صورت تنها مصرف می‌کنند، در حالی که برخی از افراد ترجیح می‌دهند آجیل را همراه با سالاد یا غذاهای خود مصرف کنند. به عنوان مثال، می‌توان غذاهایی که با مغز گردو تهیه می‌شوند را جایگزین آجیل به تنهایی در نظر گرفت. اگر شما دوست دارید سالادهای متنوع مصرف کنید، می‌توانید مغز گردو، مغز پسته و بادام را به آن‌ها اضافه کنید.

سخن پایانی

تیروئید یک غده پروانه‌ای کوچک در ناحیه گردن شما است که نقش مهمی در عملکرد بدن شما دارد. این غده هورمون‌هایی تولید می‌کند که بر تنظیم خلق و خو،دمای بدن،  سطوح انرژی، سوخت و ساز بدن، ضربان قلب و فشار خون تأثیر می‌گذارند. کم‌کاری تیروئید در مواقعی رخ می‌دهد که این غده قادر به تولید هورمون کافی نباشد.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید