hairtamin کد تخفیف
دانستنی های پزشکی اخبار

دلایل سردی انگشتان دست و پا

دلایل سردی انگشتان دست و پا

سردی انگشتان دست و پا به علت سفت و تنگ شدن رگ‌های خونی رخ می دهد که سبب کاهش گردش خون به سمت دست و شده و باعث می‌شود احساس سردی به وجود آید. برای محافظت در سرما اولویت بدن این است که اندام‌های حیاتی گرم نگه داشته شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • سردی دست و پا
  • علت سردی دست و پا
  • کم‌خونی
  • بیماری­‌های شریانی
  • سندرم رینود
  • هیپوتیروئیدیسم یا کم‌­کاری تیروئید
  • دیابت
  • سیگار کشیدن
  • کمبود ویتامین ب 12
  • سخن پایانی

سردی دست و پا

احساس سردی دست و پا  یا احساس یخ زدگی در دست و پاها ­اختلالی است که به دلیل عوامل مختلف همچون آنمی و فقر آهن، بیماری­‌های قلبی و عروقی، دیابت و سندرم رینود رخ می‌دهد. از طریق انجام آزمایش‌های خون پزشک متخصص علت سردی دست و پا در افراد را تشخیص می‌دهد. برای درمان این مشکل علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده، اصلاح و بهبود سبک زندگی نیز بسیار موثر است. عوامل بسیاری موجب سردی دست و پا می‌­شوند. بدن انسان دارای یک پایه و واکنش طبیعی به دمای سرد است. گردش خون ضعیف یا آسیب عصبی در دست­‌ها یا پاها شایع­ترین عواملی هستند که می­‌تواند سبب ایجاد سرما در اندام و سردی دست و پا شوند.

علت سردی دست و پا

کم‌خونی

کم‌خونی یا آنمی مشکلی است که در آن تعداد گلبول­‌های قرمز خون سالم کاهش یافته و دارای عملکرد مناسب نسبت به حالت طبیعی و نرمال در آن کمتر است. این مشکل از کمبود آهن ناشی می­‌شود. هنگامیکه کمبود آهن در بدن توسط پزشک تشخیص داده می‌شود، گلبول‌های قرمز بدن ممکن است به اندازه کافی هموگلوبین یا پروتئین پر از آهن نداشته باشند تا اکسیژن را از ریه‌ها به بقیه بدن منتقل کنند. بنابراین سبب احساس سرما در دست و پا می‌شود.

علت سردی دست و پا

بیماری­‌های شریانی

وقتی سرخرگ‌ها باریک و یا ناکارآمد هستند، هدایت جریان خون به ساق پا و پاها کاهش می‌یابد. انواع مختلفی از بیماری‌های قلبی وجود دارد. بیماری عروق محیطی نزدیک به یک سوم افراد بالای ۵۰ سال و دیابتی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. معمولا هنگامی که انباشته شدن پلاک روی دیواره‌ای رگ‌های خونی اتفاق می‌افتد سبب آسیب به دیواره شریانی در اندام تحتانی می شود. فشار خون اولیه که به شریان‌های ریه‌ها آسیب می‌رساند و اغلب موجب بروز سندرم رینود می‌­شود.

سندرم رینود

سندروم رینود یکی از شرایطی است که در آن در انگشتان یا گاهی سایر قسمت­‌های بدن احساس سرما احساس می‌شود. این عارضه در نتیجه تنگ شدن شریان ­ها در دست یا پاها رخ می‌دهد که باعث می‌شود خون از گردش خون طبیعی بازداشته شود و موجب احساس سردی دست و پا شود‌‌. رینود در اثر دمای سرد یا استرس ایجاد می شود. سندرم رینود ممکن است باعث شود که رنگ انگشتان شما تغییر کند و سفید، آبی یا قرمز شود. زمانی که گردش خون شما به حالت عادی باز میگردد، دستان شما ممکن است دچار خارش، سوزن سوزن شدن، لرزش و تورم شود.  دلیل معین و دقیق رینود کاملاً تشخیص داده نشده است. رینود دو نوع اصلی دارد که بیشتر افراد، مبتلا به رینود اولیه هستند که بیماری رینود نام دارد.

هیپوتیروئیدیسم یا کم­‌کاری تیروئید

احساس سرما در دست و پا، یکی از نشانه‌های کم­کاری تیروئید است. کم ­کاری تیروئید اختلالی است که در آن تیروئید دارای فعالیت کمی بوده و هورمون‌های تیروئید کافی تولید نمی‌کند تا عملکرد متابولیک بدن شما به درستی انجام شود. کم کاری تیروئید در زنان بیش از مردان دیده می‌شود و افراد بالای ۶۰ سال را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. از علائم دیگر آن می‌توان به خستگی، درد و سفتی مفاصل، خشکی پوست، ریزش مو، و افسردگی اشاره نمود.

هیپوتیروئیدیسم یا کم­کاری تیروئید

دیابت

این بیماری از میزان بالای قند خون در مدت‌زمان طولانی ناشی می‌شود. یکی از نشانه‌های اولیه احساس سوزن سوزن شدن در دست و پاها است. گردش خون ضعیف یک از علائم دیابت است، به ویژه در اندام­‌های تحتانی که می‌تواند سبب احساس سردی دست و پا شود. دیابت همچنین ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و باریک شدن شریان­‌ها را افزایش می‌دهد که هر دو ممکن است باعث احساس سردی دست و پا شود. آسیب‌های عصبی به ویژه در پاهای، یکی از عوارض جانبی دیابت است.

بیماری سلیاک چیست؟

سیگار کشیدن

با گذر زمان، سیگار کشیدن می‌تواند به رگ‌های خونی در قلب شما آسیب برساند و باعث می‌شود قلب شما برای پمپاژ خون از بدن دچار اختلال شود. سیگار کشیدن سبب آسیب به رگ‌های خونی شما در سراسر بدن می‌شود که در نتیجه رگ‌­های خونی تنگ ­تر شده و منجر به سردی دست و پا شود. به ویژه روی قسمت‌های تحتانی بدن و پاها تأثیر می­‌گذارد.

کمبود ویتامین ب 12

کمبود ویتامین ب 12 می­‌تواند علائم نورولوژیکی از جمله احساس سردی دست و پا، بی­‌حسی یا سوزن سوزن شدن را به وجود آورد. به طور طبیعی ویتامین ب 12 در گوشت و فرآورده های لبنی یافت می‌­شود و مصرف آن‌ها برای حفظ گلبول­‌های قرمز سالم بسیار مهم و حیاتی است. بدن به تنهایی توانایی تولید ویتامین ب 12 را ندارد، بنابراین باید از طریق غذا آن را دریافت کرد.

سخن پایانی

در این مقاله درباره‌ی احساس سردی در دست و پا مطالبی ارائه نمودیم. همچنین علل مختلف و عواملی که ممکن است سبب به وجود آمدن احساس سردی و بی حسی در دست و پا شود را بیان کردیم.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید