ارسال رایگان به سراسر کشور ارسال رایگان به سراسر کشور
مراقبت و نگهداری از پوست

تاثیرات نور خورشید روی پوست و استفاده از محصولات ضد آفتاب

تاثیرات نور خورشید روی پوست و استفاده از محصولات ضد آفتاب

محافظت از پوست در برابر آفتاب مسئله مهمی است که اگر در نظر گرفته نشود می تواند علاوه بر کاهش کیفیت پوست، ظاهر آن را نیز به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در این بخش از سایت آقای دارو قصد داریم چند فکت جالب و حقیقت را در مورد تاثیرات آفتاب روی پوست و البته کرم های ضدآفتاب به شما عزیزان ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

آنچه در مقاله «تاثیرات نور خورشید روی پوست» میخوانیم
  • آیا برنزه شدن پوست نشانه خوبی است؟
  • چرا پوست برنزه می شود؟
  • آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش UV
  • کرم های ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی
  • مواد معدنی مورداستفاده در محصولات ضد آفتاب
  • افزودن لایه های محافظ در برابر آفتاب

آیا برنزه شدن پوست نشانه خوبی است؟

تجربه ثابت کرده اکثر مردم اهمیت استفاده از کرم های ضد آفتاب را برای محافظت از پوست بدن در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش درک نمی کنند. واکنش دفاعی بدن ما در برابر این اشعه های مضر باعث ضخیم شدن و تیره شدن پوست می شود. یک باور اشتباه در بین افراد به خصوص خانم ها این است که پوست برنزه را نشانه کیفیت بالای آن می دانند . در صورتی که این طور نبوده و پوست برنزه دوست شما نیست، بلکه واکنشی است که پوست به این اشعه های مضر و آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد نشان می دهد.

چرا پوست برنزه می شود؟

اگرچه ملانین پوست باعث محافظت از آن می شود، اما این فرآیند که در نهایت پوست برنزه را برای فرد به همراه دارد، همان چیزی است که باعث آسیب به این عضو بدن می شود. ملانوسیت های ما گرانول های بیشتری از ملانین تولید می کنند تا اشعه UV را جذب و پراکنده کنند. ملانین بیشترین محافظت را در برابر اشعه UVB دارد و متأسفانه اشعه UVA به شکلی است که می تواند به عمق بیشتری نفوذ کرده و باعث آسیب بیشتری شود. تولید ملانین همچنین رادیکال های آزاد را فعال می کند و این رادیکال ها منجر به پیری پوست و سرطان پوست می شوند.

آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش UV

اشعه فرابنفش در ماه های زمستان به همان اندازه قوی است که در ماه های تابستان قدرت دارد. این اشعه هنگامی که در ماشین رانندگی می کنید یا کنار پنجره می نشینید، به شیشه نفوذ می کند و باعث آسیب به پوست شما می شود. 80 درصد از اشعه های خورشید هنوز هم می توانند در یک روز ابری مه آلود نفوذ کنند، بنابراین فریب آسمان ابری را نخورید. ما همچنین از لامپ های فلورسنت و همچنین نور آبی صفحه نمایش رایانه، تبلت و گوشی های هوشمند خود آسیب UV دریافت می کنیم. استفاده از کرم ها و لوسیون های محافظت از پوست در برابر آفتاب باید هر روز به عنوان بخشی از یک عادت صبحگاهی روزانه مورد توجه قرار بگیرد. هنگامی که قرار است برای مدت زمانی طولانی در فضای باز حضور داشته باشید، باید این محصولات را حدود 20 دقیقه قبل از بیرون رفتن تان روی پوست خود بمالید.

کرم های ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی

ترکیبات فیزیکی ضدآفتاب به معنای واقعی کلمه با تشکیل یک سپر فیزیکی که اشعه ها را از پوست منعکس می کند، نفوذ اشعه های UV را مسدود می کنند. در حالی که ضد آفتابی که حاوی مواد شیمیایی است، اشعه ماوراء بنفش را جذب می کند و اجازه نمی دهد که از پوست عبور کند. به خاطر داشته باشید که هیچ ماده ضدآفتابی در جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش 100% موثر نیست. در واقع، سازمان غذا و داروی آمریکا، اصطلاح «ضدآفتاب» را ممنوع کرد، زیرا باعث ایجاد حس نادرست محافظت از مصرف کنندگان می شود. از این رو به یاد داشته باشید هنگام بکارگیری محصولات ضدآفتاب، هرگز به این فکر نکنید که این محصولات محافظت کامل از پوست شما در برابر اشعه های مضر را به همراه دارند.

مواد معدنی مورداستفاده در محصولات ضد آفتاب

مواد معدنی که در بسیاری از کرم ها و لوسیون های ضدآفتاب به کار گرفته می شود شامل دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی است. یک ضد آفتاب معدنی روی سطح پوست می نشیند و حتی برای حساس ترین پوست ها گزینه ای مطمئن است. در حالی که مواد شیمیایی جذب کننده اشعه ماوراء بنفش در کرم های ضد آفتاب می تواند تحریک کننده پوست باشد و در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک شود.

افزودن لایه های محافظ در برابر آفتاب

برای محافظت بیشتر از پوست در برابر اشعه های آسیب زننده، پیشنهاد می کنیم کرم و لوسیون های محافظت از آفتاب حاوی آنتی اکسیدان را به کار بگیرید. آنتی اکسیدان ها از بین برنده رادیکال های آزاد بوده و به خنثی کردن اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش کمک می کنند. این کرم و لوسیون ها همچنین می توانند به منظور کاهش قرمزی و التهابات پوست استفاده شوند. در آخر به یاد داشته باشید لباس های شما نیز منبع خوبی برای محافظت از پوست تان در برابر هر اشعه مضر هستند. به همین خاطر پوشیدن لباس های آستین بلند، استفاده از عینک آفتابی و البته کلاه نتایج خوبی برایتان به همراه خواهد داشت.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید