جشنواره مهر جشنواره مهر
دانستنی های پزشکی اخبار

چه خوراکی‌هایی بعد از آندوسکوپی برای بهبود سریع‌تر مفید هستند؟

چه خوراکی‌هایی بعد از آندوسکوپی برای بهبود سریع‌تر مفید هستند؟

چه خوراکی‌هایی بعد از آندوسکوپی برای بهبود سریع‌تر مفید هستند؟

زمان شروع تغذیه پس از آندوسکوپی معده به توصیه‌های پزشک بستگی دارد. به طور معمول در چند ساعت اول پس از عمل، خوردن غذا توصیه نمی‌شود و بهتر است از مایعات سبک استفاده کنید تا فشار کمتری به معده وارد شود. پس از این مرحله، می‌توانید مصرف غذاهای نرم و خرد شده مانند سوپ، پوره و پودینگ را شروع کنید. به تدریج و با توجه به تحمل معده، می‌توانید به سمت غذاهای متنوع‌تر بروید. رعایت دقیق دستورات پزشک و پیشرفت تدریجی در این روند به حفظ سلامتی و کاهش ناراحتی کمک می‌کند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • موادغذایی پس از آندوسکوپی کدامند؟
  • بررسی برنامه غذایی مفید بعد از آندوسکوپی معده
  • تا چه مدت رژیم غذایی بعد از آندوسکوپی معده باید رعایت شود؟
  • غذاهای مضر پس آندوسکوپی معده
  • نكات کلیدی بعد از انجام آندوسكوپی معده
  • سخن پایانی

موادغذایی پس از آندوسکوپی کدامند؟

در صورتی که در طول آندوسکوپی از مواد بیهوشی استفاده شده باشد، بهتر است برای حداقل یک ساعت پس از آن از خوردن غذا خودداری نمایید. بعد از این مدت، شروع به مصرف آب و مایعات خنک می‌تواند به بهبود روند هضم و پیشگیری از مشکلات گوارشی کمک بسزایی کند. برای وعده‌های غذایی اولیه، غذاهای نرم و ساده مانند سوپ، پودینگ و تخم‌مرغ مناسب هستند.

بررسی برنامه غذایی مفید بعد از آندوسکوپی معده

بعد از آندوسکوپی، پزشک شما اغلب نکات خاصی در مورد غذا و نوشیدنی ارائه خواهد داد. برای داشتن رژیم غذایی مناسب پس از آندوسکوپی معده، می‌توانید به لیست زیر توجه کنید:

  • پودینگ
  • آب میوه طبیعی
  • پوره سیب‌زمینی
  • میوه‌های کنسرو شده
  • نان سفید یا نان تست
  • سوپ ساده بدون ادویه‌های تند
بررسی برنامه غذایی مفید بعد از آندوسکوپی معده

تا چه مدت رژیم غذایی بعد از آندوسکوپی معده باید رعایت شود؟

استفاده از یک رژیم غذایی سالم پس از آندوسکوپی می‌تواند به تسریع روند بهبود کمک کند. با توجه به اینکه ورود شیء به دستگاه گوارش در طول آندوسکوپی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، مصرف غذاهای سنگین در این دوره توصیه نمی‌شود؛ چرا که ناحیه گلو و مری پس از آندوسکوپی حساس می‌شود. در برخی موارد، استفاده از مواد بیهوشی سبب می‌شود که مصرف غذا تا یک ساعت بعد از عمل ممنوع باشد. 

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله راهکار نوین بالن معده برای کاهش وزن را نیز مطالعه نمایید.

در صورتی که پزشک رژیم خاصی برای شما تجویز نکرده باشد، می‌توانید پس از یک ساعت، مواد غذایی مانند آب آشامیدنی، سوپ،آب میوه تازه، مایعات خنک، پودینگ و تخم مرغ را مصرف کنید. اگر در طول آندوسکوپی از بیهوشی استفاده نشده باشد، امکان خوردن غذای سبک و نرم بلافاصله وجود دارد. به طور کلی، در 2 تا 3 روز اول، بهتر است غذای نرم مانند سوپ مصرف کنید و این رژیم را تا زمانی ادامه دهید که در مصرف غذای سنگین احساس ناراحتی نداشته باشید.

غذاهای مضر پس آندوسکوپی معده 

پس از انجام آندوسکوپی معده، مهم است که از مصرف غذاهایی که ممکن است باعث تحریک معده شوند و فرآیند بهبودی را مختل کنند، اجتناب کنید. همچنین، هضم غذاهای با فیبر بالا در این مدت ممکن است دشوار باشد. از جمله غذاهایی که باید از آن‌ها دوری کنید، می‌توان به انواع ادویه‌ها، غذاهای تند، غذاهای سنگین، غذاهایی با مقادیر زیاد پروتئین یا چربی، میوه‌های خام با پوست، موادغذایی سرخ‌شده، نارگیل و حبوبات اشاره کرد.

غذاهای مضر پس آندوسکوپی معده

نكات کلیدی بعد از انجام آندوسكوپی معده

پس از آندوسکوپی، رانندگی ممنوع است. لازم است که با یک همراه مراجعه کنید تا شما را به منزل برساند. پس از آندوسکوپی، نیاز است که برای برطرف شدن اثرات داروهای بیهوشی و بررسی مجدد توسط پزشک، حداقل 1 تا 3 ساعت در محل  انجام  آن بمانید. ممکن است بسته به وضعیت شما، نیاز باشد که مدت بیشتری تحت نظر باشید.

زمانی که اثرات داروهای بیهوشی تمام شد و قادر به قورت دادن آب دهان به طور کامل شدید، می‌توانید مصرف مایعات را آغاز کنید و به تدریج به رژیم غذایی معمولی خود برگردید. داروهای قبلی خود را طبق روال معمول مصرف کنید. پیشنهاد می‌شود تا 12 ساعت بعد از آندوسکوپی از فعالیت‌های نیازمند تمرکز خودداری کنید. 

ممکن است بلافاصله بعد از آندوسکوپی دچار گلودرد خفیف شوید که با نوشیدن مایعات گرم و غرغره آب نمک بهبود می‌یابد. علاوه بر این، ممکن است در منزل به نفخ یا گاز دچار شوید که معمولاً مشکل خاصی ندارد و به مرور برطرف می‌شود. در صورت بروز خونریزی، تب، درد شدید، تهوع، استفراغ یا سایر علائم نگران‌کننده، فوراً به پزشک اطلاع دهید.

سخن پایانی

آندوسکوپی روشی است که پزشک برای بررسی مری، معده و ابتدای روده باریک از آن استفاده می‌نماید. برای این که تمامی قسمت‌های معده به درستی قابل مشاهده باشد، ضروری است که معده شما خالی از مواد غذایی باشد. به همین منظور، باید مدتی پیش از انجام آندوسکوپی از خوردن و نوشیدن پرهیز کنید تا آماده‌سازی لازم برای انجام این بررسی فراهم شود.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید