خرید قسطی با اسنپ پی هیرتامین
مراقبت و نگهداری از مو

راه های پیشگیری از ریزش موهای چرب

راه های پیشگیری از ریزش موهای چرب

موهای چرب

موی چرب و یا پوست سر چرب یکی از شایع‌ ترین دلایل ریزش مو در جوامع امروزی است که بر اثر اختلالات هورمونی و آلودگی‌ های محیطی به وجود می‌آید. از این رو بسیاری از افراد به دنبال راهی برای جلوگیری از ریزش موی چرب خود هستند. چرب شدن پوست سر همیشه اتفاق ناخوشایندی نیست! وجود این چربی به میزان کافی باعث می‌شود که پوست سر سالم بماند و موهایتان زیبایی خود را حفظ کنند. 

 

علت چرب شدن مو چیست؟

  • درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک نوعی بیماری است که در آن پوست شما تحریک و متهلب می‌شود. این تحریک و التهاب در نواحی که غدد چربی زیادی دارند، مانند پوست سر، شدیدتر بوده و باعث پوسته پوسته شدن و صورتی شدن پوست سر می‌شود. دلیل اصلی به وجود آمدن شوره سر غیر طبیعی نیز وجود بیماری درماتیت سبورئیک است.

  • مشکلات پوستی

حساسیت‌های پوستی مانند اگزما و یا بیماری‌ های پوستی مانند پسوریازیس نیز بر روی فعالیت غدد چربی تأثیر گذاشته و آن‌ها را متهلب می‌کند. اگزما معضل شایع‌تری است که افراد زیادی را با خود درگیر کرده است.

  • ژنتیک

گاهی اوقات ژنتیک و وراثت است که تعیین می‌کند غدد چربی شما چه میزان چربی تولید کنند و همین موضوع نیز باعث می‌شود شما از همان ابتدای تولد پوست سر چرب داشته باشید.

علت چرب شدن مو چیست؟

راه های پیشگیری از ریزش موهای چرب

  • روغن ماهی

 جالب است بدانید این روغن جادویی برای کنترل شوره چرب بر روی موها و افزایش ناگهانی چربی پوست سر بسیار مؤثر است. اگر به دنبال راهی ایمن و مفید برای جلوگیری از ریزش موی چرب خود هستید، مصرف قرص روغن ماهی و استفاده موضعی آن بر روی پوست سر بهترین راه است.

  • آلوئه ورا

آلوئه ورا خواص شگفت انگیز و فراوانی برای ریشه و ساقه مو دارد.از جمله خاصیت های آن از بین برنده التهاب پوست سر و از بین بردن شوره سر در جلوگیری از ریزش موی چرب است. تماس مستقیم مایع آلوئه ورا با پوست سر دو یا سه بار در هفته نتیجه بسیار خوبی برای پوست سر چرب در پی خواهد داشت.

  • روغن درخت چای

روغن درخت چای ضدعفونی کننده بسیار خوبی است که می‌تواند میزان حضور باکتری‌ها و قارچ‌ها بر روی پوست سر را کنترل کند. برای استفاده از این روغن بهتر است ابتدا آن را با یک روغن دیگر مانند روغن نارگیل یا زیتون رقیق کنید و سپس دو یا سه قطره از آن را بر روی نقاط ملتهب و آسیب دیده پوست سر خود قرار دهید.روغن نارگیل و خواص آن

  • سرکه سیب

سرکه سیب برای از بین بردن التهاب پوست و کاهش تعادل pH موهای سر بسیار مؤثر است. هر دو این عوامل می‌تواند میزان چربی تولید شده روی سر را کنترل کند و راه خوبی برای جلوگیری از ریزش موهای چرب باشد.

  • آکنه سر

در بسیاری از موارد ممکن است سلول‌ های پوستی و مواد چربی در داخل منافذ گیر بیفتند،همین موضوع باعث می‌شود که زمینه برای رشد باکتری‌ها در این منافذ فراهم شود.این موضوع باعث تجمع زیاد چربی‌ها و ایجاد آکنه کف سر خواهد شد.

  • عوامل محیطی

 آلودگی‌ ها و دیگر عوامل محیطی باعث تغییر چربی پوست سر می‌شوند. این موضوعات به دلیل تاثیرگذاری بر روی هورمون‌ها می‌توانند میزان تولید چربی در پوست سر را افزایش دهند. در این موارد پوست سر شما ممکن است در واکنش ‌به یک عامل محیطی طبیعی یا مواد شیمیایی موجود در شوینده‌ها، میزان تولید چربی خود را افزایش دهد.

جلوگیری از چرب شدن پوست سر

جلوگیری از چرب شدن پوست سر

  • شستشوی مو 

برای جلوگیری از چرب شدن پوست سر و موها باید تعداد دفعات شستشوی مو را کنترل کنید. زیاد شستن موها باعث از بین رفتن چربی سر و تحریک مجدد غده‌ های تولید چربی در آن خواهد شد. از سوی دیگر شستشوی کم موها هم باعث تجمع آلودگی‌ها بر روی پوست و مسدود شدن منافذ آن خواهد شد.

  • از مصرف نرم‌کننده خودداری کنید

 ترکیبات موجود در نرم‌کننده‌ها می‌توانند پوست شما را چرب کنند. برای استفاده از نرم کننده دقت کنید که این ماده نباید به پوست سر شما برخورد کند؛ در نتیجه آن را تنها به انتهای موهای خود بزنید و از ماساژ دادن بیش از حد موها با نرم کننده خودداری کنید.

  • کمتر به موهای خود دست بزنید

دست زدن بیش از حد به آن‌ ها، می‌تواند باعث تولید چربی بیشتر شود. به علاوه اگر با خاراندن سر یا مواردی از این دست، آسیبی به پوست سر وارد کنید؛ زمینه را برای تولید چربی بیشتر فراهم کرده‌اید. 

  • از بستن موها خودداری کنید 

بستن موها که باعث کشیده شدن آن‌ها می‌شود؛ می‌تواند پوست سر را وادار به تولید چربی بیشتری کند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود تا حد امکان موهای خود را باز بگذارید.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید