کد تخفیف ارسال رایگان به سراسر کشور
دانستنی های پزشکی اخبار

همه چیز درباره تازه نگه داشتن انواع میوه و سبزیجات

همه چیز درباره تازه نگه داشتن انواع میوه و سبزیجات

همه چیز درباره تازه نگه داشتن انواع میوه و سبزیجات؛ نگه‌داری از میوه‌ها و سبزیجات به صورت تازه همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی در آشپزخانه‌ها و برای بانوان خانه‌دار بوده است. این محصولات، به دلیل اهمیت بالای تغذیه‌ای و نقش حیاتی در تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی، باید تا حد ممکن تازه و سالم بمانند. بنابراین، شناخت روش‌های مناسب جهت نگهداری میوه‌ها و سبزیجات نه تنها به حفظ طعم و بافت آن‌ها کمک می‌کند، بلکه می‌تواند از هدر رفتن مواد غذایی و کاهش هزینه‌های خانوار نیز جلوگیری نماید. در این مطلب به بررسی راهکارهای موثر و کاربردی جهت نگهداری انواع میوه و سبزیجات به صورت تازه می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • نگه داری از میوه‌‌های برش خورده
  • این میوه‌ها و سبزیجات را در یخچال نگذارید
  • نکات کلیدی در تازه نگهداشتن میوه‌ها و سبزیجات
  • چگونه پیاز را تا یک سال نگه داریم؟
  • چگونه پیاز را تا یک سال نگه داریم؟
  • راهکارهای نگهداری از میوه در میوه فروشی
  • سخن پایانی

نگه داری از میوه‌‌های برش خورده

شاید برایتان پیش آمده باشد که میوه‌ای را برش بزنید اما فوراً آن را نخورید. تغییر رنگ آن ممکن است حس ناخوشایندی به شما القا کند. برای اینکه میوه برش خورده تازه بماند، یک لیوان آب سرد را با نصف قاشق چای‌خوری نمک مخلوط کنید. میوه‌های برش خورده را به مدت 5 دقیقه در این محلول قرار دهید. سپس میوه‌ها را در یک کیسه نایلونی بگذارید و در یخچال قرار دهید.

این میوه‌ها و سبزیجات را در یخچال نگذارید

زمانی که میوه و سبزیجات را خریداری می‌کنیم، عموماً آن‌ها را در یخچال قرار می‌دهیم تا ماندگاری آن‌ها بیشتر شود. اما برخی از این محصولات، گرمادوست هستند و نباید در یخچال قرار گیرند. به عنوان مثال:

  • خیار: خیار یک میوه آب‌دار است و اگر در یخچال قرار گیرد، نرم و پلاسیده می‌شود. بنابراین بهتر است خیار را در دمای اتاق نگه داشته و در صورت لزوم، قبل از مصرف در یخچال قرار دهید.
  • ریحان: ریحان گیاهی است که در مناطق گرمسیری رشد می‌کند. در صورتی که آن را در یخچال قرار دهید، برگ‌های آن سیاه و خشک می‌شوند. برای نگه‌داری طولانی‌تر ریحان، می‌توانید ساقه گیاه را در آب قرار داده و آن را در محیط اتاق نگهداری کنید.
  • میوه‌های هسته‌دار: آلو، هلو، شلیل و زردآلو نیز میوه‌هایی هسته‌دار هستند که باید در دمای اتاق نگهداری شوند. نگه‌داری آن‌ها در یخچال منجر به سیاه و بی‌مزه شدن آن‌ها می‌شود.
  • فلفل دلمه‌ای: فلفل دلمه‌ای یکی دیگر از سبزیجاتی است که تحمل حرارت پایینی دارد. اگر آن را در یخچال قرار دهید، تردی و نرمی آن کاهش می‌یابد. در نهایت بهتر است فلفل دلمه‌ای را در دمای اتاق نگهداری کنید.
  • گوجه‌فرنگی: گوجه‌فرنگی به سرما حساس است و بهتر است آن را در دمای اتاق نگهدارید تا بهترین کیفیت خود را حفظ کند. قرار دادن آن در یخچال باعث شُل شدن زودهنگام آن می‌شود.
  • هندوانه: هندوانه را قبل از بُرش در دمای اتاق قرار دهید تا ماندگاری آن بهتر باشد. اما پس از برش، قسمت برش خورده را پوشانده و هندوانه را در یخچال نگهداری نمایید.
این میوه‌ها و سبزیجات را در یخچال نگذارید

نکات کلیدی در تازه نگهداشتن میوه‌ها و سبزیجات

در ادامه به معرفی روش‌هایی خواهیم پرداخت که با انجام آن‌ها می‌توان میوه‌ها و سبزیجات را به مدت طولانی‌تری تازه نگه داشت:

  • تازه نگهداشتن سبزی و سالاد 

هیچ چیز به اندازه یک سالاد با سبزیجات تازه و ترد لذت‌بخش نیست. برای حفظ طراوت سبزی‌های سالاد، آن‌ها را در یک کاسه بریزید و رویشان چند ورق دستمال آشپزخانه قرار دهید تا رطوبت اضافی را جذب کند. این کار کمک می‌کند تا سبزی‌ها مدت بیشتری ترد بمانند و برگ‌هایشان در یخچال پژمرده نشوند. همچنین، هرچه بهتر بتوانید هوای داخل ظرف را خارج کنید، سبزیجات مدت زمان بیشتری تازه خواهند ماند. یکی دیگر از روش‌ها این است که روی برگ کاهو نمک بپاشید تا رطوبت اضافی را جذب کند.

  • فریز‌ کردن سبزیجات 

گاهی بهترین روش جهت نگهداری سبزیجات فصلی، خرد کردن و فریز کردن آن‌هاست؛ چرا که در غیر این صورت ممکن است قبل از استفاده خراب شوند. مثالی از این مورد پیاز است. جهت افزایش عمر این ماده غذایی، ابتدا آن را خرد کرده و سپس در یک بطری آب خالی بریزید و در فریزر قرار دهید. به این ترتیب حتی اگر کاملاً یخ زده باشد، می‌توانید با تکان دادن بطری به مقدار دلخواه از آن بردارید و باقی‌مانده را به فریزر برگردانید. سبزیجات دیگر را قبل از فریز کردن، بلانچ کنید تا برگ‌ها هنگام آب شدن پژمرده نشوند.

  • تازه نگهداشتن سبزی 

آب به طولانی‌تر شدن عمر سبزی کمک می‌کند. حهت نگهداری مارچوبه و سبزی‌های نرم مانند جعفری، شوید، گشنیز، نعناع و ریحان، آن‌ها را به صورت عمودی در یک لیوان آب قرار دهید و در دمای اتاق نگه دارید تا دیرتر پژمرده شوند. البته گیاهان محکم‌تری مانند آویشن، رزماری، مریم گلی و پیازچه نیاز به هوای سردتر دارند و در یخچال تازه‌تر می‌مانند.

  • شناسایی بهترین محل نگهداری 

بهترین مکان برای نگهداری هر میوه تا حد زیادی به وضعیت میوه بستگی دارد. اگر می‌خواهید آووکادو، گوجه‌فرنگی، خربزه، انبه، سیب یا گلابی رسیده‌تر شود، آن‌ها را روی پیشخان آشپزخانه قرار دهید.

حتی میوه‌های هسته‌دار مانند شلیل و انبه را ابتدا باید بیرون یخچال نگه دارید تا نرم شوند و سپس به یخچال منتقل کنید. اما مرکبات، انگور و انواع توت‌ها را از همان ابتدا در یخچال نگه دارید تا در دمای اتاق خراب نشوند.

  • نگهداری میوه و سبزی به صورت جدا

بعد از خرید میوه تازه، تا جایی که ممکن است میوه و سبزی را کنار هم نگه ندارید. برخی از میوه‌ها مانند آووکادو، موز و هلو گاز اتیلن تولید می‌کنند که این گاز مانند یک هورمون عمل کرده و سرعت رسیدن میوه‌ها و سبزیجات اطراف را افزایش می‌دهد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله آشنایی با مهمترین میوه‌ها برای چاقی صورت را نیز مطالعه نمایید.

چگونه پیاز را تا یک سال نگه داریم؟

در شرایطی که هوا خشک باشد و دما بین 30 تا 50 درجه سانتی‌گراد، پیاز می‌تواند تا یک سال تازه بماند. اگر مکان مناسبی برای نگهداری پیاز ندارید، می‌توانید آن‌ها را در کیسه‌های سوراخ‌دار قرار داده و در کابینت آشپزخانه نگهداری کنید. با این روش، پیازها تا چند ماه کیفیت خود را حفظ خواهند کرد.

تاثیر گاز اتیلن بر خراب شدن میوه و سبزیجات 

همانطور که اشاره شد، هنگام رسیدن، میوه‌ها گاز اتیلن تولید می‌کنند که می‌تواند بر روی دیگر میوه‌ها تأثیر بگذارد و منجر به خراب شدن و له شدن آن‌ها شود. برای جلوگیری از این اثرات منفی، می‌توان از نگهدارنده‌های میوه و جاذب اتیلن استفاده کرد. این مواد می‌توانند گاز اتیلن را جذب کرده و در نتیجه عمر میوه‌ها، گل و سبزیجات را افزایش دهند.

همه چیز درباره تازه نگه داشتن انواع میوه و سبزیجات

راهکارهای نگهداری از میوه در میوه فروشی 

گاز اتیلن عامل اصلی رسیدن میوه‌ها و ایجاد تغییرات تدریجی در آن‌هاست. این گاز هم توسط خود میوه‌ها و سبزیجات تولید می‌شود و هم در محیط وجود دارد. بنابراین، لازم است از روش‌های مناسب برای جذب اتیلن استفاده کنیم. 

بهترین و موثرترین راه برای نگهداری میوه‌ها در میوه‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها، استفاده از جاذب اتیلن است. اگر شما صاحب یک مغازه میوه‌فروشی هستید یا به صورت آنلاین و خانگی میوه‌های تازه را به فروش می‌رسانید، می‌توانید بسته‌های جاذب اتیلن را درون کارتن‌ها، جعبه‌های پلاستیکی، سبدهای میوه و غیره قرار دهید.

چند سالی است که هایپرمارکت‌های بزرگ و پلتفرم‌های آنلاین مانند اسنپ مارکت، بسته‌های آماده میوه‌هایی نظیر آلبالو، توت‌فرنگی، انگور یاقوتی، خرمالو، آووکادو، شلیل انجیری، انبه و غیره را بسته‌بندی و آماده فروش می‌کنند. در این بسته‌ها برای حفظ تازگی و افزایش طول عمر میوه‌ها، از یک بسته جاذب اتیلن استفاده می‌شود.

سخن پایانی

تازگی و نگه‌داری میوه‌ها و سبزیجات از اهمیت بسیاری برخوردار است. این مسئله بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که مصرف کنندگان همواره به دنبال میوه‌ها و سبزیجات تازه و با کیفیت هستند. بنابراین، روش‌های نگه‌داری مناسب می‌تواند برای افزایش مدت زمان نگهداری و حفظ تازگی این محصولات بسیار مؤثر باشد. در این مقاله به بررسی اهمیت نگهداری میوه‌ها و سبزیجات و روش‌های مختلفی که می‌توان برای این منظور به کار برد، خواهیم پرداخت.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید