testostron ارسال رایگان به سراسر کشور
دانستنی های پزشکی اخبار

همه چیز کندر و فواید بی‌نظیر آن

همه چیز کندر و فواید بی‌نظیر آن

همه چیز کندر و فواید بی‌نظیر آن;؛ در دنیای امروزی، گیاهان دارویی به دلیل خاصیت‌های ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی خود، درمان‌های گسترده‌ای را پیدا کرده‌اند. گیاهان دارویی در مقایسه با بسیاری از داروهای شیمیایی، عوارض کمتری دارند. صمغ کُندر یکی از داروهای گیاهی است که خواص درمانی بسیاری دارد. کُندر در طب سنتی و علم پزشکی در مناطق مختلف جهان از جمله آفریقا، چین، هند و ایران به عنوان داروی ضد التهاب، ضد آرتریت و مسکن استفاده می‌شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • کندر یا روغن الیبانوم چیست؟
  • نحوه مصرف کندر
  • مزایا و فواید استفاده از کندر
  • آیا کندر خواص ضد سرطانی دارد؟
  • رژیم غذایی و کندر
  • سخن پایانی

کندر یا روغن الیبانوم چیست؟

کُندر، که به نام Olibanum هم شناخته می‌شود، از رزین درخت Boswellia استخراج می‌شود. این درخت به طور عمومی در مناطق خشک و کوهستانی هند، آفریقا و خاورمیانه رشد می‌کند. کُندر یک چوب با بوی تند است که می‌توان آن را استنشاق کرد و همچنین می‌توان آن را از طریق پوست جذب شود یا به عنوان مکمل مصرف نمود.

در طب سنتی، از خواص کُندر بهره‌برداری می‌شود، زیرا این گیاه فوایدی ویژه برای سلامتی ارائه می‌دهد؛ از بهبود آرتروز و کاهش آسم تا حفظ سلامت دهان و دندان و کمک به هضم غذا. تحقیقات درباره خواص کُندر به جایی پیش رفته‌اند که حتی احتمالاً به مبارزه با برخی انواع سرطان نیز کمک کند.

کندر یا روغن الیبانوم چیست؟

نحوه مصرف کندر

کُندر را می‌توان به دو صورت خوراکی و غیرخوراکی مصرف نمود. حتی این صمغ را می‌توان مانند آدامس جوید. به علاوه، دمنوش کُندر نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت مصرف غیرخوراکی، کُندر را می‌توان با آب گرم حل نموده و به صورت موضعی روی پوست استفاده نمود. علاوه بر این، در صورتی که صمغ کُندر را آتش بزنید، بوی مطبوعی از آن منتشر می‌شود که می‌تواند برای عطر دادن به فضای خانه و یا دفتر کار خود استفاده کنید.

مزایا و فواید استفاده از کندر

این ماده گیاهی دارای خواص بسیاری است که در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • تقویت حافظه با مصرف کندر

از مهم‌ترین فواید استفاده از گیاه کندر می‌توان به تقویت حافظه و و ضعف حافظه اشاره نمود. از گذشته تا کنون در طب سنتی بر این باورند که مصرف کندر به‌ویژه در زنان باردار تاثیر مثبتی بر حافظه نوزاد خواهد گذاشت. دانشمندان دریافتند که مصرف کندر در دوران رشد و نمو سیستم عصبی جنین و نوزاد موجب افزایش ویژگی‌های یادگیری به‌ویژه در تقویت حافظه می‌شود.

در نهایت اینگونه به نظر می‌آید که کندر تاثیرات مثبتی بر روند تکامل مغز و احتمالا شکل‌گیری مناسب درخت‌های دندریتی، اکسون‌ها و برقراری ارتباط صحیح بین آن‌ها خواهد داشت. به علاوه گزارش‌های علمی جدید به اثبات رسانده اند که کندر قادر است از بروز بیماری آلزایمر در میان‌سالی و پیری پیشگیری نماید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه چیز درباره فواید ویتامین F را نیز مطالعه نمایید.

  • بهبود آرتروز

کندر به عنوان یک گیاه دارویی، خواص ضد التهابی قوی دارد که می‌تواند در کاهش علائم آرتروز و احتمالاً آرتریت روماتوئید مفید باشد. این خاصیت ضد التهابی به دلیل وجود ترکیبات مانند بوسولیک اسید در کندر ایجاد می‌شود. محققان باور دارند که کندر می‌تواند از آزاد شدن لکوترین‌ها، که عواملی است که التهاب را بوجود می‌آورند، جلوگیری کند. این خاصیت ضد التهابی کندر می‌تواند در بهبود بیماران مبتلا به استئوآرتریت (آرتروز زانو) و آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) موثر باشد.

بر اساس یک آزمایشی که در سال 2014 انجام شد، مشخص شد که مصرف کندر به دلیل وجود اسید بوسولیک می‌تواند منجر به کاهش التهابات مفصلی در آرتروز موش‌های آزمایشی شود. همچنین، تحقیقات دیگری بر روی اثرات ضد درد و مسکنی کندر انجام شده است. همچنین، اگر روغن کندر را برای مدتی در نقاط دردناک بمالید، می‌تواند منجر به کاهش درد در بیماران مبتلا به آرتروز شود.

  • اثر روغن کندر بر پوست

در طب سنتی، کندر برای درمان کبودی‌ها و زخم‌های عفونی به کار می‌رفت. عصاره کندر می‌تواند به کاهش تحریک و قرمزی پوست کمک کند و حتی باعث تولید سلول‌های جدید پوستی شود. در یکی از مطالعات انجام شده، مشخص شد که عصاره کندر در بهبود لطافت و نرمی پوست، کاهش چین و چروک و افزایش درخشندگی پوست نقش مهمی دارد. به نظر می‌رسد که خاصیت ضد التهابی قوی کندر می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی در درمان التهابات پوستی مانند اگزما و آکنه مفید باشد.

  • مناسب برای افراد مبتلا به آسم

طب سنتی از سال‌هاست که از کندر به عنوان درمان برونشیت و آسم استفاده می‌کند. این گیاه می‌تواند با جلوگیری از تولید و آزادسازی لکوترین‌ها، کاهش علائم آسم را ایجاد کند. همچنین، کندر ممکن است بر سیتوکین‌های Th۲ که منجر به التهاب و تولید بیش از حد مخاط در افراد مبتلا به آسم می‌شود، تاثیر مثبتی داشته باشد. یکی از مطالعات نشان داد که اسید بوسولیک موجود در کندر می‌تواند علائم آسم را در موش‌ها درمان کند. به علاوه، محققان متوجه شدند که اثر عصاره کندر در کاهش علائم آسم بیشتر از داروهای شیمیایی است.

  • حفظ سلامت دهان و دندان

کندر می‌تواند به بهبود بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری‌های مربوط به لثه کمک کند. بوسولیک اسیدهای موجود در کندر دارای خواص ضد باکتریایی قوی هستند که می‌تواند به پیشگیری و درمان عفونت‌های دهان کمک کند.

مطالعات مختلفی برای اثبات این موضوع انجام شد و همگی اثرات مثبت خواص کندر در حفظ سلامت دهان و دندان را نشان دادند. به طور مثال در یک مطالعه، عصاره کندر در مبارزه با یک نوع باکتری که باعث بیماری عفونی لثه می‌شود، موثر بود.در مطالعه کوچک دیگری، شرکت کنندگان آدامس حاوی کندر را به مدت ۵ ساعت جویدند که نمونه‌های بزاق دهان‌شان، نشان دهنده کاهش تعداد میکروب‌های عفونی بود.

آیا کندر خواص ضد سرطانی دارد؟

آیا کندر خواص ضد سرطانی دارد؟

در مطالعات بالینی و سلولی مختلف، صمغ کندر اثرات ضد سرطانی و ضد توموری قدرتمندی را نشان داده است. اسیدهای بوسولیک موجود در عصاره کندر می‌توانند تکثیر سلول‌های گلیوما را با مهار مسیرهای آپوپتوز سلول‌های سرطانی کاهش دهند. در یک مطالعه، عصاره الکلی رزین کندر باعث اختلال در بیوسنتز DNA، RNA و پروتئین شد که منجر به مهار رشد تومور در موش‌ها شد. 

همچنین، در یک مطالعه دیگر، تأثیر کندر بر روی متاستاز سلول‌های سرطانی سینه و تشکیل تومور در مغز بررسی شد. با توجه به اینکه مسیر آراشیدونیت لیپوکسیژناز نقش مهمی در رشد تومور‌های مغزی دارد و کندر خاصیت مهار کننده لیپوکسیژناز را دارد، متاستاز‌های مغزی که به درمان‌های معمولی پاسخ نمی‌دهند، با استفاده از کندر بهبود یافتند.

رژیم غذایی و کندر

با توجه به فواید بی‌شماری که کندر دارد، می‌توان آن را در رژیم لاغری و رژیم غذایی افراد استفاده کرد. با این حال، در مورد مدت زمان استفاده و تأثیرات آن بر داروهای مصرفی خود، بهتر است حتماً با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، اگر می‌خواهید به رژیم لاغری بپردازید، بهتر است از استفاده از این گیاه دارویی به مشاور تغذیه خود گزارش دهید و از او راهنمایی دریافت کنید.

سخن پایانی

کندر یک ماده طبیعی مملو از خاصیت‌های پزشکی فراوان است. روغن آن نیز به عنوان یکی از روغن‌های معطر بشمار می‌رود که در درمان‌های بسیاری کاربرد دارد.در زمان‌های گذشته، مردم به طور گسترده ای از این روغن جهت درمان بسیاری از مشکلات و حفظ سلامتی استفاده کرده‌اند و در یک دوره‌ای از تاریخ، تجارت کندر به عنوان سودآورترین در جهان بشمار رفت.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید