کد تخفیف خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی

چگونه می‌توانیم با تغذیه مناسب، سیستم ایمنی بدن خود را قوی کنیم؟

چگونه می‌توانیم با تغذیه مناسب، سیستم ایمنی بدن خود را قوی کنیم؟

سیستم ایمنی نقش بسیار مهمی در بدن دارد و مسئول حفظ سلامت و مقابله با عوامل بیماری زا است. این سیستم، شامل تعدادی سلول و ارگان، و واکنش های پیچیده شیمیایی و فیزیولوژیکی است که به صورت هماهنگ با یکدیگر کار می کنند تا به نگهداری و بهبود سلامت بدن کمک کنند. نقش اصلی سیستم ایمنی در بدن، تشخیص و مقابله با عوامل بیماری زا مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، پارازیت ها و سلول های سرطانی است. سلول های سیستم ایمنی، این عوامل بیماری زا را تشخیص می دهند و به طور مستقیم با آن ها مبارزه می کنند. همچنین این سلول ها با ایجاد واکنش های شیمیایی و فیزیولوژیکی دیگر، به از بین بردن آن ها کمک زیادی می نمایند. در این مقاله از مجله آقای دارو با بررسی مواد غذایی تاثیرگذار روی سیستم ایمنی بدن در خدمت شما عزیزان هستیم. با ما همراه باشید.

آنچه در مقاله مواد غذایی تاثیرگذار روی سیستم ایمنی بدن میخوانیم
  • سیستم ایمنی شامل چه بخش هایی است؟
  • چرا باید به تقویت سیستم ایمنی بدن مان توجه کنیم؟
  • مواد غذایی تاثیرگذار روی سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی شامل چه بخش هایی است؟

سیستم ایمنی به دو قسمت تقسیم می شود: سیستم ایمنی فراگیر و سیستم ایمنی تخصصی. سیستم ایمنی فراگیر شامل بخش هایی است که به صورت طبیعی در بدن وجود دارند و به مقابله با عوامل بیماری زا کمک می کنند. به عنوان مثال، پوست و بینابین های موجود در مجاری تنفسی بخشی از سیستم ایمنی فراگیر هستند که با تولید مواد ضد عفونی کننده، مانع از نفوذ عوامل بیماری زا به داخل بدن می شوند. اما سیستم ایمنی تخصصی، به واکنش های خاصی اشاره دارد که در برابر عوامل بیماری زا تولید می شود. این واکنش ها به طور خاص برای هر نوع عامل بیماری زا (مثلا ویروس، باکتری، قارچ، سلول سرطانی و غیره) متفاوت هستند و باعث شناسایی و مبارزه با آن ها می شوند.

چرا باید به تقویت سیستم ایمنی بدن مان توجه کنیم؟

تقویت سیستم ایمنی بدن ما بسیار حائز اهمیت است، زیرا سیستم ایمنی بدن ما وظیفه دفاع از بدن در برابر عوامل خطرناکی مانند باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم هایی که می توانند بیماری های مختلفی از جمله سرماخوردگی، گلودرد، آنفولانزا و حتی بیماری های خطرناک مانند سرطان را بر عهده دارد. با توجه به اینکه در دنیای امروز، ما با عوامل خطرناک بیشتری مانند آلودگی هوا، استرس، نبود خواب کافی، تغذیه نامناسب و مصرف دخانیات روبرو هستیم، تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی پیدا کرده است. به علاوه، با تقویت سیستم ایمنی بدن ما، می توانیم از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کرده و بهبود سلامت عمومی بدن خود را تضمین کنیم.

مواد غذایی تاثیرگذار روی سیستم ایمنی بدن

تعداد زیادی از مواد غذایی مختلف توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن را دارند. به طور کلی، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها می تواند بهبود سیستم ایمنی بدن را فراهم کند. در قسمت زیر برخی از این مواد غذایی را برای شما لیست کرده ایم:

1. میوه ها و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات باعث ایجاد یک سطح ایده آل از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها در بدن می شوند. به علاوه، میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر هستند که باعث بهبود جذب مواد مغذی در بدن می شود.

2. ماهی: ماهی ها حاوی اسید چرب امگا ۳ هستند که از اهمیت بالایی برای سیستم ایمنی بدن برخوردار است. ماهی های سالم و نچرب به عنوان منبع خوبی از پروتئین های با کیفیت، ویتامین D و مواد معدنی نظیر سلنیوم شناخته می شوند.

3. آفتابگردان: آفتابگردان ها حاوی ویتامین E و سلنیوم بوده و آنتی اکسیدان های قوی هستند. این مواد غذایی در کاهش خطر بروز بیماری های مختلف مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی مؤثرند.

4. شیر، ماست و دیگر محصولات لبنی: محصولات لبنی حاوی پروبیوتیک ها هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. این مواد غذایی همچنین حاوی ویتامین D، ویتامین A و پروتئین بوده و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند.

5. سیر: سیر حاوی آلیسین است که به عنوان آنتی باکتریال و ضد قارچ عمل می کند. مصرف سیر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و باعث کاهش خطر بروز بیماری های مختلف مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و عفونت های مختلف می شود.

6. زنجبیل: زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و برای کاهش التهاب در بدن نیز مفید است.

 

امیدواریم مطالب ذکر شده در این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این مقاله از طریق بخش نظرات به اطلاع ما برسانید.

2 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید