ارسال رایگان به سراسر کشور تستوسترون
دانستنی های پزشکی

استفاده از لنز چشم، بایدها و نبایدها

استفاده از لنز چشم، بایدها و نبایدها

لنزهای طبی و حتی لنزهای زیبایی هیچگونه دردسرهای حمل و استفاده عینک را ندارند و استفاده از آ‌ن‌ها زیبایی خاصی به چهره شما می‌دهد. استفاده از لنز‌ها، به ویژه در میان بانوان، در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده و اغلب افراد لنزهای طبی را به عینک ترجیح می‌دهند. اما مثل هر وسیله دیگری، استفاده از لنزهای طبی اصول خاص خود را دارد که ضامن سلامت چشم شخص مورد نظر و عمر طولانی‌ تر خود لنز است.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • چگونگی قرار دادن لنز داخل چشم
  • باید‌هایی درباره استفاده از لنز
  • نبایدهایی درباره استفاده از لنز
  • سخن پایانی

چگونگی قرار دادن لنز داخل چشم

همه اصول و قواعد مرابط با قرار دادن لنز در چشم نه تنها برای نخستین بار بلکه باید هر بار که از لنز استفاده میکنید، رعایت نمایید. این مراحل به ترتیب زیر یاید انجام شوند:

  1. قبل از استفاده از لنز دست‌های خود را به خوبی بشویید و سپس خشک کنید، به طوری که هیچ رطوبتی روی دستها باقی نماند. همچنین نباید هیچ گونه پرزی از حوله یا لباس روی دستان شما باشد.
  2. لنز را روی انگشت اشاره خود قرار دهید. بهتر است سایر انگشتان شما بسته باشد تا در حین گذاشتن لنز مانع از انجام کار نشوند.
  3. مقابل آینه ایستاده و نگاهتان را بر روی نوک بینی خود متمرکز کنید.
  4. پلک پایین چشم خود را به آرامی با انگشت میانی خود به سمت پایین بکشید.
  5. لبه پایینی لنز را روی سفیدی چشم بگذارید.
  6. پلک پایین را رها کنید.
  7. چندین بار پلک بزنید. سپس می‌توانید با استفاده از دست از روی پلک محل قرار گرفتن لنز را تنظیم نمایید. در صورتی که پیش از قرار گرفتن لنز برروی چشم پلک بزنید ممکن است لنز درون چشمتان خم شود.
باید‌هایی درباره استفاده از لنز

باید‌هایی درباره استفاده از لنز

  • حتما دست‌های خود را پیش از تماس با لنز با آب و صابون بشویید؛ چرا که با این کار خطر ابتلا به عفونت‌های چشمی را بسیار کاهش می‌دهد.
  • به دقت و به صورت منظم لنزهای طبی خود را تمیز کنید. استفاده از ماده محافظ استاندارد و روش درست شستشو بسیار در این زمینه حائز اهمیت هستند.
  • در فاصله زمانی مشخص شده به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا هم میزان بینایی و هم وضعیت لنزهای شما را بررسی کرده و کنترل نماید.
  • اگر به هر دلیل چشمان شما قرمز شد یا احساس ناراحتی در آن‌ها داشتید یا احساس کردید که بینایی شما دچار اختلال شده است میباسست سریعا لنزها را خارج کرده و به یک متخصص چشم‌ پزشک مراجعه نمایید.

بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها چه زمانی است؟

  • با دقت بالا به تمامی توصیه‌های پزشک متخصص خود، به ویژه درباره چگونگی نگهداری و شستشوی لنزها پس از استفاده توجه نمایید. همچنین تمامی نوشته‌های موجود بر روی برچسب لنز و وسایل جانبی آن را به دقت مطالعه کرده و آن‌ها را رعایت کنید. تنها از مواد محافظ و لوازمی استفاده کنید که به تایید چشم‌ پزشک باشند.
  • لنزها را همیشه در قاب محافظ نگهداری کنید و هر سه‌ ماه یک‌ بار حتما قاب محافظ را تعویض نمایید. پس از هربار استفاده قاب محافظ را تمیز کنید و هنگامی که لنزها را به چشم دارید ظرف را خالی و خشک نگه دارید. این قاب نگهدارنده در صورت ورود آلودگی و نگهداری نامناسب می‌تواند خود یک محل مناسب برای رشد باکتری‌ها محسوب شود.
  • جهت شستشو و همچنین نگهداری از لنزها همیشه از مایع محافظ و محافظ تازه استفاده کنید. همیشه به تاریخ انقضا درج شده روی جعبه مایع محافظ توجه داشته باشید یا در این باره با پزشک متخصص خودت مشورت نمایید. این موضوع درباره خود لنزها نیز صادق است و نباید از لنزی که تاریخ مصرف آن گذشته باشد، استفاده کنید.
  • هیچ‌گاه با لنز وارد محیط‌های خیلی مرطوب اعم از حمام، سونا، استخر یا دریا نشوید. رطوبت موجود می‌تواند به آسانی وارد فضای بین لنز و قرنیه چشم شما شده و عفونت‌ و آسیب ایجاد کند. همچنین بیشتر لنزهای طبی در تماس با آب سخت می‌شوند و خود این مسئله می‌تواند سلب خراشیده‌شدن سطح چشم و آسیب بینایی شود.
نبایدهایی درباره استفاده از لنز

نبایدهایی درباره استفاده از لنز

  • هنگامی‌که قصد دارید پیش از تماس دست با لنز آن‌ها را بشویید، از صابون‌های معمولی استفاده نمایید؛ چرا که صابون‌های چرب، مثل گلیسیرین یا صابون‌های کرم‌دار حاوی چربی هستند که حتی پس از شستشو برروی پوست شما به جای می‌ماند و پس از تماس دست به لنز حالت چسبندگی‌ ایجاد می‌کنند.
  • از محلول‌های خانگی آب‌نمک جهت شستشو استفاده نکنید. این امر به ویژه برای افرادی که از لنزهای نرم استفاده می‌کنند خطرناک‌تر است؛ زیرا رابطه مستقیمی بین این کار و بروز مشکلات اساسی برای چشم وجود دارد.
  • هیچ گاه از آب دهان خود برای مرطوب نمودن لنز چشمی استفاده نکنید. شاید برخی افراد فکر کنند که این کار برای خود فرد مشکلی به همراه نداشته باشد، اما دهان و بزاق شما حاوی باکتری‌های مختلفی است که در صورت تماس با چشم می‌توانند آسیب‌رسان باشند.
  • همچنین لنزهای طبی یک وسیله کاملا شخصی مثل مسواک فرد است در نتیجه شخص دیگری نباید از آن‌ها استفاده نماید.
  • همیشه و در همه حال از برندهایی که پزشک معالجتان به شما توصیه می‌کند استفاده نمایید و بهداین نکنه توجه داشته باشید که کمی صرفه‌جویی در هزینه ارزش سلامتی چشمان شما را ندارد.
  • یکی از مهم‌ترین اشتباهات متداول در میان کسانی که از لنز طبی استفاده می‌کنند، خوابیدن با لنز است. ممکن است در هنگام احساس خستگی این اشتباه را انجام دهید و خود را قانع کنید که خوابیدن با لنز هیچگونه مشکلی به وجود نخواهد آورد. اما واقعیت بسیار ترسناک‌تر از این است. ماندن لنز برروی چشم وقتی که خواب هستید می‌تواند شانس بروز عفونت و سایر مشکلات چشمی را بسیار افزایش دهد.
  •  در صورتی که از پیش هم کمی رطوبت به فضای بین لنز و چشم نفوذ کرده ‌باشد، این کار شما یک محیط ایده‌آل برای رشد و نمو باکتری‌ها فراهم می‌سازد.
  • در صورتی که مایع محافظ موجود در قاب خالی شده، روی آن مایع محافظ اضافه نکنید. پس از هربار استفاده، مایع موجود در قاب را کاملا خالی کرده و مجددا آن‌ را با محافظ جدید پر کنید. هیچ گاه از مایع محافظ لنز دوباره استفاده نکنید.
  • هرگز لنزهای خود را جابجا نکنید. بهترین راه برای این کار، عادت دادن خودتان به گذاشتن لنز چشم راست پیش از چشم چپ است. این کار را هم هنگام گذاشتن و هم هنگام برداشتن لنزها تکرار کنید تا دیگر مشکل قاطی شدن لنزها پیش نیاید.
  • هرگز از آب شیر برای شستشوی لنز استفاده نفرمایید. در حقیقت هرگز لنزها را در تماس با هیچ نوع آبی (شیر، معدنی، مقطر، چشمه، دریا) قرار ندهید؛ زیرا می‌تواند سبب به وجود آمدن بیماری چشمی شود.

راه‌حل‌هایی برای داشتن چشمانی زیبا و جوان

سخن پایانی

استفاده از لنز چه برای اولین بار و چه برای چندمین بار به مهارت خاصی نیاز دارد که دانستن آن برای افرادی که به تازگی به استفاده از لنز علاقه دارد، الزامی است. لنزها زیبایی خاصی به چهره فرد میبخشند اما رعایت نکات مهم استفاده از لنز برای اشخاصی که قصد دارند از آن استفاده کنند، بسیار حائز اهمیت است.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید