ارسال رایگان به سراسر کشور ارسال رایگان به سراسر کشور
اطلاعات دارویی دانستنی های پزشکی

همه چیز درباره نحوه مصر ف آمپول اسکن لوکس

همه چیز درباره نحوه مصر ف آمپول اسکن لوکس

همه چیز درباره نحوه مصر ف آمپول اسکن لوکس؛ آمپول اسکن لوکس با استفاده از ترکیب شیمیایی پیشرفته و سازگاری بالا با بدن انسان، خطرات و عوارض جانبی مرتبط با استفاده از مواد حاجب را به حداقل می‌رساند. این دارو به دلیل داشتن ویژگی‌هایی چون نفوذپذیری بالا و زمان کوتاه دفع از بدن، نه تنها کیفیت تصاویر را بهبود می‌دهد، بلکه تجربه بیماران را نیز ارتقا می‌بخشد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • داروی Scanlux چیست؟
  • داروی اسکن لوکس چگونه تاثیرات خود را اعمال می‌کند؟
  • چگونگی تزریق آمپول اسکن لوکس
  • میزان مصرف آمپول اسکن لوکس چقدر است؟
  • تزریق آمپول اسکن لوکس چه عوارضی دارد؟
  • موارد احتیاط در مصرف داروی اسکن لوکس
  • سخن پایانی

داروی Scanlux چیست؟

داروی تزریقی اسکن لوکس، یک ماده حاجب است که به منظور افزایش کنتراست در تصاویر مقطع‌نگاری کامپیوتری سر و بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو در اموری از قبیل آنژیوگرافی، میلوگرافی، ام آر آی و آنژیوگرافی قلب و عروق (از جمله آرتریوگرافی مغزی و محیطی، آرتریوگرافی عروق کرونر و ونتریکولوگرافی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این در آنژیوگرافی اطفال، ونوگرافی محیطی، آنژیوکاردیوگرافی، آرتریوگرافی انتخابی احشا، آئورتوگرافی، اوروگرافی دفعی داخل وریدی نیز به کار می‌رود. داروی اسکن لوکس دارای نیمه‌عمر دفعی حدود دو ساعت است و برای نمایان‌سازی ضایعات و بافت‌های همراه در تصاویر تشخیصی استفاده می‌شود.

داروی Scanlux چیست؟

داروی اسکن لوکس چگونه تاثیرات خود را اعمال می‌کند؟

داروی اسکن لوکس، یک ماده حاجب است که در فرایندهای تصویربرداری پزشکی مانند ام آر آی و سایر روش‌ها، با کاهش سیگنال در اطراف خود، بهبود کنتراست تصاویر را فراهم می‌کند. این دارو به منظور بهبود دقت تشخیصی و نمایش دقیق‌تر ضایعات و بافت‌های هدف در تصاویر پزشکی استفاده می‌شود.

چگونگی تزریق آمپول اسکن لوکس

مصرف آمپول اسکن لوکس برای انواع مختلف آرتریوگرافی در سراسر بدن متفاوت است.
برای آرتریوگرافی مغزی، دوز مصرفی 300 میلی گرم در میلی لیتر و از 8 تا 12 میلی لیتر در داخل شریان توصیه می‌شود که ممکن است تکرار شود. همچنین، برای ونوگرافی محیطی، دوز 200 میلی گرم در میلی لیتر و 25 تا 150 میلی لیتر در داخل ورید در هر بخش از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بهترین راه‌های درمان و تشخیص درد پشت قفسه سینه را نیز مطالعه نمایید.
برای آئورتوگرافی احشایی انتخابی، دوز توصیه شده 370 میلی گرم در میلی لیتر تا 50 میلی لیتر به صورت وریدی و برای ونوگرافی محیطی، دوز 200 میلی گرم در میلی لیتر و 25 تا 150 میلی لیتر مصرف می‌شود. در آرتریوگرافی عروق کرونر، دوز توصیه شده 370 میلی گرم در میلی لیتر و 2 تا 10 میلی لیتر به صورت تزریق وریدی است. همچنین، در بطن شناسی کرونر، دوز 370 میلی گرم در میلی لیتر و 25 تا 50 میلی لیتر به صورت وریدی تجویز می‌شود. 

میزان مصرف آمپول اسکن لوکس چقدر است؟

در هنگام تزریق آمپول اسکن لوکس به ورید یا شریان توسط پزشک یا پرستار، ممکن است دستورالعمل‌های خاصی جهت جلوگیری از عوارض جانبی به شما داده شود. اگر در حین تزریق این دارو اطراف سوزن IV (وریدی) سوزش، درد یا تورم احساس کردید، باید به مراقبان خود اطلاع دهید. 

همچنین، پیش و پس از آزمایش رادیولوژیک باید مایعات اضافی مصرف کنید تا از دست دادن مایعات بدن جلوگیری شود. مصرف آیوپامیدول ممکن است منجر به کمبود مایعات در بدن شما شود که می‌تواند به اثرات خطرناکی بر کلیه‌های شما منجر شود. حتماً دستورالعمل‌های پزشک خود را در مورد نوع و مقدار مایعاتی که باید قبل و بعد از آزمایش بنوشید رعایت نمایید.

تزریق آمپول اسکن لوکس چه عوارضی دارد؟

این دارو ممکن است منجر به ایجاد عوارض جانبی متنوعی شود. اگر هر کدام از این علائم پس از مصرف آمپول اسکن لوکس بدتر شد یا ماندگار بود، باید به طور فوری به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. اگر پزشک شما به شما تجویز کرده است که از این دارو استفاده نمایید، او به دلیل مزایای بیشتر آن نسبت به خطرات آن، این تصمیم را گرفته است.

در صورتی که علائم واکنش آلرژیک شدیدی از جمله خارش پوستی، بثورات پوستی، تورم (مخصوصاً در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید یا مشکلات تنفسی تجربه کنید، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

برخی از عوارض جانبی معمول آمپول اسکن لوکس شامل موارد زیر می‌شود:

  1. فشار خون
  2. گرگرفتگی
  3. کهیر یا خارش
  4. آنژین صدری
  5. برادی کاردی
  6. بیماری قلبی سیانوتیک
  7. ناهنجاری‌های بطن راست
  8. کم‌کاری یا پرکاری تیروئید
  9. گردش خون غیرطبیعی ریوی
  10. نکروز پوستی (اریتمی، بثورات پوستی،خارش، کهیر و تغییر در رنگ پوست)

حتماً پیش از مصرف دارو، دستورالعمل‌های پزشک خود را به دقت پیگیری کنید و در صورت بروز هر گونه علامت غیرمعمول، به پزشک خود اطلاع دهید.

تزریق آمپول اسکن لوکس چه عوارضی دارد؟

موارد احتیاط در مصرف داروی اسکن لوکس

اگر بیمارانی وجود داشته باشند که مبتلا به آسم، کم‌خونی همولیتیک، صرع یا کم‌خونی داسی‌شکل باشند، باید با احتیاط بیشتری از این دارو استفاده شود. علاوه بر این، در صورت وجود سابقه آلرژی به این دارو، علائم آنوری، یا نارسایی شدید کلیوی، باید از مصرف این دارو خودداری نمایید. قبل از شروع مصرف این دارو، باید تعادل آب و الکترولیت‌های بیمار بررسی شود.

سخن پایانی

این فراورده برای اجرای آنژیوگرافی قلب و عروق، از جمله آرتریوگرافی عروق کرونر و ونتریکولوگرافی،آرتریوگرافی مغزی و محیطی، آنژیوکاردیوگرافی،آنژیوگرافی اطفال، آرتریوگرافی انتخابی احشا، آئورتوگرافی، ونوگرافی محیطی، اوروگرافی دفعی داخل وریدی، و افزایش کنتراست در مقطع‌نگاری کامپیوتری سر و بدن استفاده می‌شود.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید